Menu Zamknij

Nadmiar obowiązków

Mężczyźni z teczkami w biegu. Spóźnieni, zestresowani.spieszą się bo w tle zegar pokazuje za 10 dwunasta

Czasami, kiedy oddamy się całkowicie swojej pracy, zdarza się, że łapiemy się na tym, że harmonogram jest tak przeładowany, że nie jesteśmy w stanie dokończyć wszystkich zadań.  Może się tak dziać dlatego, że najpierw podejmujemy się nowego zadania, a dopiero potem dokonujemy oceny naszych możliwości ich wykonania i czasu jakim dysponujemy.

Czy Tobie też zdarza się być przeładowanym nadmiarem obowiązków?

Głównym powodem jest branie na siebie zbyt wielu zobowiązań bez weryfikacji możliwości ich wykonania. Źródłem takiego zachowania może być nadobowiązkowość, nadopiekuńczość, brak asertywności, perfekcjonizm, nadmierne ambicje. Konsekwencją tego jest, że kończymy pracę kompletnie wycieńczeni, wracamy do domu późnym wieczorem, nadrabiamy w weekendy. Staramy się jak tylko możemy, a lista zadań wcale się nie kurczy, czasami wręcz przeciwnie wydłuża się. Zabiegani, spóźnieni, zestresowani.
Zwykle usprawiedliwiamy się mówiąc: nie robię tego dla siebie, klientowi się spieszy, szef prosił, potrzebuje kasy na wakacje, na samochód, na zapewnienie bytu rodzinie, zrobię to lepiej od Frania, Zenka, Hani, oni sobie beze mnie nie poradzą.
Jeśli masz tendencje do brania na siebie nadmiaru obowiązków, to pamiętaj, że próba podołania zbyt wielu rzeczom na raz ma negatywny wpływ na wszystkie obszary życia. Przede wszystkim cierpi na tym zdrowie, ryzykujemy wypalaniem, chronicznym stresem. Twoja praca również może odczuwać skutki opóźnień, a do tego bezpowrotnie tracisz czas, który mógłbyś przeznaczyć na bycie z rodziną, przyjaciółmi.

Co możesz zrobić?
Poznaj swoje kluczowe cele. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zdecydować, którego zadania podjąć się, a które nie wpisuje się w Twoje priorytety. Jeśli jakieś działania wykraczają poza Twoje cele i nie masz ku temu przestrzeni nie podejmuj się. Naucz się mówić „nie” szefowi, współpracownikom, przyjaciołom, bliskim. Wiem, że to trudne, szczególnie jeśli jesteś osobą empatyczną i uczynną lub też postrzegasz siebie, jako osobę dobrze pracującą, na której zawsze można polegać. Jeśli jednak nie nauczysz się mówić „nie”, nigdy nie wykonasz swojej pracy.
Zakładając, że masz problemy z asertywną odmową, proponują strategię odwlekania odpowiedzi. Dlaczego? Bo pewnie masz w sobie mechanizm zgadzania się od razu, więc jeśli dasz sobie przestrzeń na odpowiedź, będziesz miał czas sprawdzić konsekwencje danej decyzji. W przypadku, gdy ciężko Ci całkowicie odmówić, wtedy spróbuj przyjąć rolę pomocnika, bez brania odpowiedzialności za całe zadanie. Możesz też zasugerować rozsądną alternatywę.
Czasami bierze górę perfekcjonizm, szczególnie gdy inni nie wykonują pracy zgodnie z Twoimi standardami. W wielu przypadkach jest to problem delegowania. Pamiętaj jednak, że gdy zawsze będziesz wyręczał innych z ich obowiązków, oni nigdy nie będą mieli szansy na poprawę.
Przyjrzyj się również swojemu przekonaniu, że wszystko musi być zrobione. Nie każdy pomysł, o którym pomyślą inni ludzie musi być zrealizowany. Gdyby tak było, musiałbyś stawiać na pierwszym miejscu cele i priorytety inny ludzi, nie swoje!

Daj znać w komentarzu, czy Cię przekonałam.
Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *