Menu Zamknij

Nadmiar obowiązków

Jak poradzić sobie z brakiem czasu, j stresem, jak zwolnić w życiu

Jak asertywnie radzić sobie z nadmiarem obowiązków?

Czy zdarza Ci się mieć wrażenie, że nie wiesz, w co masz ręce włożyć, bo tyle niezałatwionych spraw czeka na swoją realizację? Stos papierów na biurku, masa maili do odpisania, telefonów do załatwienia, a tu jeszcze kolejna sterta naczyń do umycia i ciuchów do wyprania.
Powodów tego stanu może być wiele – nieumiejętność zarządzania czasem, nadobowiązkowość, nadopiekuńczość, brak asertywności, perfekcjonizm, nadmierne ambicje.
W konsekwencji kończymy pracę kompletnie wycieńczeni, nadrabiamy w weekendy, zarywamy noce. Staramy się, jak tylko możemy, a lista zadań wcale się nie kurczy, czasami wręcz przeciwnie – wydłuża się. Jesteśmy zabiegani, spóźnieni, zestresowani. Wszystko i wszyscy nas denerwują, mamy ochotę rzucić tym, co jest pod ręką, irytujemy się z byle powodu. Marzymy o odpoczynku na ciepłym piasku albo po prostu przed telewizorem.

Co ma do tego asertywność?

Ktoś poprosił Cię o drobną przysługę, ktoś inny o kolejną i zgadzasz się, choć wiesz, że nie masz na to ani chęci, ani czasu. Wszystko to sumuje się i w rezultacie okazuję się, że nie masz czasu na swoje sprawy.
Dlatego właśnie kluczowa w asertywności jest umiejętność zadbania o siebie i swoje potrzeby. Stawianie swoich spraw na pierwszym miejscu znacznie ułatwi realizowanie tego, co zaplanowaliśmy.

Umiejętność mówienia ”nie” szefowi, współpracownikom, przyjaciołom jest tu bardzo ważna. Wiem, że to trudne, szczególnie jeśli jesteś osobą empatyczną i uczynną lub też postrzegasz siebie jako osobę dobrze pracującą, na której zawsze można polegać. Jeśli jednak nie nauczysz się mówić „nie”, ucierpią na tym Twoje cele i prawdopodobnie zakopiesz się pod nadmiarem spraw do załatwienia.

Jak reagować w asertywny sposób?

Zakładając, że masz problemy z asertywną odmową, proponuję strategię odwlekania odpowiedzi. Dlaczego? Bo pewnie masz w sobie mechanizm zgadzania się od razu, więc jeśli dasz sobie przestrzeń na właściwą reakcję, będziesz miał czas sprawdzić konsekwencje danej decyzji. Można wtedy powiedzieć: „Rozumiem, że to pilna sprawa, ale potrzebuję sprawdzić, zanim ci odpowiem. Dam ci znać za 2 godziny”. Tutaj ważne jest to, żeby realnie ocenić, kiedy faktycznie będziemy mogli się nad tym zastanowić i sprawdzić swoje zasoby czasowe. Być może potrzebujesz więcej czasu niż 2 godziny na zastanowienie i to też jest OK. W końcu Twoją intencją jest rzetelne i odpowiedzialne podejście do siebie i do innych.
Czasami bierze górę perfekcjonizm, szczególnie gdy inni nie wykonują pracy zgodnie z Twoimi standardami. W wielu przypadkach jest to problem delegowania. Pamiętaj jednak, że gdy zawsze będziesz wyręczał innych w ich obowiązkach, oni nigdy nie będą mieli szansy ani na nauczenie się, ani na poprawę.
W przypadku gdy ciężko Ci całkowicie odmówić, spróbuj przyjąć rolę pomocnika, bez brania odpowiedzialności za całe zadanie. Gdy kolega prosi Cię o przygotowanie oferty dla klienta, możesz wtedy asertywnie zaproponować, że zadzwonisz i dowiesz się, czego klient potrzebuje, w jakiej ilości i na kiedy, a przygotowanie prezentacji pozostawiasz jemu. Możesz też dać mu wybór, mówiąc: “Albo sprawdzę potrzeby klienta albo przygotuję prezentację oferty. Na więcej nie mam czasu. Co wolisz?”.

Poznaj swoje kluczowe cele

Dzięki temu łatwiej będzie Ci zdecydować, którego zadania się podjąć, a które nie wpisuje się w Twoje priorytety.
Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *