Jak wytrwać w noworocznych postanowieniach

Kobieta siedzi na łóżku przed je hamburgera, chociaż ma noworoczne postanowienie, że nie będzie tego robić. Wokół niej kciuki skierowane do dołu, pokazujące że to zły nawyk

„Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem.” Arystoteles

Mówi się, że postanowienia wyznaczone 1go stycznia mają datę trwałości – dwa, trzy tygodnie. Ci bardziej wytrwali i zdeterminowani dociągają do końca miesiąca. Potem wszystko wraca do tak zwanej normy.

Podobnie jest z dniem urodzin. Tego dnia czujemy, jakbyśmy zaczynali nowy rozdział życia. Znam wiele osób, które przestały pić napoje alkoholowe wraz z nastaniem nowego roku, czy też jeść słodycze od dnia swoich kolejnych urodzin i wytrwały do dziś. Są też tacy, którzy powiedzieli od jutra i też zadziało.

Czy na pewno wszystkie noworoczne postanowienia kończą się fiaskiem?

Czy Nowy Rok to tylko kolejna kartka z kalendarza? Dzień jak co dzień? I czy na pewno wszystkie noworoczne postanowienia kończą się fiaskiem? Niekoniecznie. Dla wielu z nas noworoczna noc jest datą graniczną. Po tamtej stronie stare, po drugiej nowe. Zamykamy zapełniony kalendarz i otwieramy czyściuteńki. Czujemy powiew świeżości, symbol nowych sił i możliwości. I czemu by na tym impulsie nie pojechać dalej? 🙂


To jak wytrwać w noworocznych postanowieniach?

Sekret tkwi nie w datach, a we właściwym przygotowaniu i w sposobie myślenia. Zwróć uwagę, że samo słowo wytrwać jest już nacechowane emocjonalnie. Podświadomie podpowiada nam, że będzie to trudne, że będzie wymagało sporego wysiłku i zaangażowania. A to dodatkowo zniechęca. Bo przecież człowiek z natury, szuka sposobów na oszczędzanie energii niż jej trawienie. A więc potrzebujemy tu odpowiednich strategii, takich, które zaakceptuje nasz umysł i ciało. Wypracowanie nowych schematów myślowych jest tu kluczem do sukcesu.

3 kroki jak wytrwać w noworocznych postanowieniach?

1. Praca nad przekonaniami i schematami myślowymi.

Na jednej z sesji coachingowych pracowałam z klientką nad zmianą stylu życia. Potrzebowała wygospodarować jedną godzinę dziennie tylko dla siebie. Wcześniej wielokrotnie podejmowała nieskuteczne próby, choć cel był realny i mierzalny. Tutaj w pracy z klientką skuteczną strategią było dokonanie zmian w sposobie myślenia o sobie i innych oraz bodźców, które powodują, że rzuca się bez opamiętania w wir obowiązków. Praca z przekonaniami była przełomowym działaniem.

2. Motywacja.

Sprawdź, na ile chcesz zmiany w danym obszarze.
Moja znajoma rzuciła palenie od tak. Z dnia na dzień. Ale czy aby na pewno zadziało się to od tak? Decydującym czynnikiem był tu silny bodziec. Okazało się, że bliska jej osoba nacisnęła na jej guzik zwany ambicją. Uruchomiła jej ego i to zadziałało. Ten guzik dał i daje jej motywację. Warto go znaleźć, bo jest to niezwykle wpływowy faktor. Tym guzikiem jest Twoje po co. Poszukaj je. Sprawdź, jakie emocje Ci towarzyszą, jakie masz wartości i osobiste cele. Upewnij się, jak wpłynie to na Ciebie i Twoje otoczenie.


3. Odpowiednie przygotowanie gruntu oraz skonstruowanie realnego planu działania.

Każda zmiana wymaga realistycznego planu. Jeśli na przykład chcesz ograniczyć słodycze, to najpierw warto poćwiczyć odmawianie, nauczyć się radzić sobie z presją otoczenia, sprawdzić nowe przepisy, by przyrządzać posiłki z ograniczoną ilości cukru, zagospodarować tak przestrzenią, żeby w Twoim otoczeniu było z nim jak najmniejsza styczność.

Jeśli więc chcesz skutecznie rzucić palenie, przestrzegać zdrowej diety, regularnych ćwiczeń, nauczyć się języka, prowadzić swój biznes to sprawdź swoje nastawienie, zadbaj o schematy myślowe oraz właściwą strategię działania. A to pozwoli Ci osiągnąć sukces przy noworocznych czy też innych postanowieniach.


Czy dasz radę? Bardzo możliwe. Spróbuj. Przeczytaj o budowaniu nawyków tutaj. Znajdziesz tu szereg podpowiedzi.


Czasem nie wychodzi. To nie oznacza, ze nic nie osiągnęłaś. Zrobienie czegoś jest lepsze od niczego. Dzięki temu lepiej poznałaś siebie, dowiedziałaś się jak funkcjonujesz, co już potrafisz, a co warto wzmocnić. A to jest super baza do kolejnej próby.
To co mi pomaga w wytrwaniu w postanowieniach, to znalezienie sposobu na siebie. Indywidualnego. I trzeba tego czegoś poszukać. Udało mi się to robiąc autocoaching, do czego też gorąco Cię zachęcam.


Zmiana to proces, a jeśli 1 stycznia jest dniem, w którym postanawiasz ją zacząć, to ta data, jak i każda inna jest do tego odpowiednia.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z plików cookie, korzystając z niej zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji.