Jak poradzić sobie ze zmianą nawyków?

Motyl przyczepiony do rozwieszonych łupinek grochu. Lupinki zmieniają swój kolor- jedne są zielone i dojrzałe i inne suche,Obrazuje to możliwość wyboru i proces zmiany.

Czy zmiana nawyków zawsze musi być trudna? Jak zmienić swoje życie, zachowanie, nawyki? Dlaczego tkwimy w niechcianej pracy, albo utrzymujemy niechciane relacje, mieszkamy w miejscu, które nas przytłacza i robimy rzeczy, które nie są dla nas dobre?

Co nas powstrzymuje przed zmianą nawyków?

Powody są różne. Przed dokonaniem zmiany często hamuje nas nagroda, z której nie chcemy zrezygnować. Inną przyczyną jest strach przed nieznanym. W obu przypadkach wiąże się to z wyjściem ze strefy komfortu i wejściem w nowe mało znane nam obszary.

Od najmłodszych lat uczymy się pewnych zachowań. I tak na przykład nienawidziliśmy chodzić do cioci na niedzielne obiady, ale mama zawsze przed takimi odwiedzinami mocno nas przytulała. Owe doświadczenie było niezwykle przyjemne, więc nauczyliśmy się znosić tę okoliczność.

W dorosłym życiu jest podobnie. Znosimy niewygodne dla nas sytuacje w nadziei otrzymania nagrody. Dlatego też, mając dużą nadwagę, która jest dla nas uciążliwa, nadal sięgamy po batonik, bo słodki smak kojarzy się z przyjemnością i daje natychmiastową ulgę. Innym mechanizmem jest sięganie po następny papieros, bo nagrodą jest tu zajęcie czymś rąk lub stłumienie emocji. Trwamy w niewłaściwym związku, bo wtedy myślimy o sobie dobrze, jako kochający partner, a w pracy, jako oddany pracownik.

Jak rozpocząć proces zmiany?

Jeśli chcesz cokolwiek z tym zrobić, to przede wszystkim potrzebujesz uświadomić sobie, co jest tą nagrodą. A wtedy należy zapytać siebie, czy jestem gotowy z niej zrezygnować. Jeśli twoja odpowiedź jest nie, zaakceptuj to i przestań narzekać. Rozwój polega na wybieraniu nagrody, która jest dla nas ważna i na odrzucaniu tej niesłużącej nam.

Rozwój również oznacza bycie odważnym i tolerowanie niepewności, która zawsze pojawia się w momencie zmiany. Nigdy nie wiemy, co przyniesie nam nowy stan. Ta niepewność paraliżuje nas. Dlatego trwamy w toksycznych relacjach, nałogach, przebywamy w miejscu, którego nie cierpimy, godzimy się na rzeczy, których nie chcemy.

W znanej sytuacji wydaje nam się, że mamy kontrole nad tym co się dzieje. A kiedy sytuacja jest nowa tracimy ją, czujemy się bezbronni, a to nas przeraża. Decydujemy się więc na pozostanie w znanym, bo bezpiecznym. I to też jest decyzja. Każda decyzja ma swoje konsekwencje, również rezygnacja z podejmowania zmiany.

Drewniane schodu w zileonym lesie. Ku promieną słońca Symbolizują zmianę, która jest zakończona sukcesem

Zmiana nawyków – skuteczne metody

Aby zmiana nawyków była skuteczna warto zastosować metodę małych kroków, czyli stopniowe wchodzenie w nowe obszary. To także działa w drugą stronę – czyli sukcesywne rezygnowanie z niechcianych nawyków. I tak, jeśli chcesz zacząć więcej się ruszać, to możesz zacząć od krótkich dystansów, z czasem wydłużając je. W przypadku, gdy chcesz ograniczyć czas spędzany w Internecie, to możesz każdego dnia skracać ten czas o 2 minuty. Po tygodniu będzie to 14 minut, a po miesiącu aż godzina!

Przy wprowadzaniu zmian sprawdza się Racjonalna Terapia Zachowania, zwana w skrócie RTZ. Jest to samodzielnie prowadzona terapia, w efekcie której rozprawiamy się ze swoimi myślami, przekonaniami i emocjami. Podaję link do książki, która szczegółowo wyjaśnia tę metodę: https://www.ksiazki-naukowe.pl/racjonalna-terapia-zachowania-rtz-maxie-c-maultsby-jr.html

Ćwicz uważność i cierpliwość. Tutaj pomoże Ci medytacja. Czemu to jest takie ważne? Bo właśnie przez brak cierpliwości najczęściej rezygnujemy z kontynuowania procesu zmiany. Zniechęcamy się powolnymi rezultatami. Chcemy natychmiast, zapominając, że stan w którym jesteśmy obecnie również nie powstał w jednej chwili. Podejdź do zmiany, jak do procesu. Niech to będzie droga, a nie cel.

Przy wprowadzaniu zmiany polecam również pracę z Coachem. Przy jego wsparciu można przeformułować swój sposób myślenia i zachowania. Napisz do mnie. Dowiedz się, jak mogę Ci pomóc.

I pamiętaj, że odwaga, to nie brak strachu. Odwaga, to działanie mimo strachu. Każdy z nas czuje lęk. Jednak to od ciebie zależy, w jakim miejscu będziesz za kilka lat.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z plików cookie, korzystając z niej zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji.