Jak efektywnie odpoczywać

Mężyczyzna w zeilonym amaku rozpostartym na szycie gór, podziwia ich piękno. Górey są zachmurzone czarno białe, czuć spokój i relaks

Czy można odpoczywać bardziej lub mniej efektywnie? Tak. I o tym za chwilę. A na początek krótka historia, która zdarzyła mi się tegorocznej zimy. Akurat byłam w ferworze pracy, gdy usłyszałam dźwięk z telefonu…

.. mms, fotka od Małgosi, a na niej rozległe pola, w oddali droga z rozłożystymi drzewami po obu stronach. Gdzieniegdzie domek, błoga cisza, jakby świat stanął na chwilę w miejscu. A jak jest z Twoim światem? Zatrzymuje się, by złapać oddech, posłuchać ciszy, czy wiruje niczym wprawiony w ruch bączek?

Jesteśmy w ciągłym pędzie  – stojąc w kolejce, odpowiadamy na sms-y, w drodze do pracy słuchamy radia, robiąc kanapki, rozmawiamy przez telefon, a wolnej chwili przeglądamy media społecznościowe. Czyżby wszystkich ogarnęła wielozadaniowość?

Dlaczego ciągle jesteśmy czymś zajęci

Przede wszystkim dręczą nas wyrzuty sumienia z powodu straty czasu, tego, że nie realizujemy zadań. Odczuwamy presję czasu i wymogów bycia aktywnym. Poza tym zmagamy się ze strachem przed nudą. Boimy się myśli, które wtedy się pojawiają, pustej przestrzeni, z którą nie wiemy, co zrobić. Chcąc ją jak najszybciej zapełnić, biegniemy z punktu A do punktu B, wytyczamy sobie kolejne cele i wypełniamy zadania. Działamy bez wytchnienia, jakby nasze życie składało się jedynie z celów do zrealizowania. I często jak ten chomik na kółku… dalej i dalej – tylko dokąd? Tylko po co? I gdy tak pędzimy dalej, do przodu, to w końcu zauważamy, że i nasze baterie się wyczerpują. Zaczynamy dostrzegać, że wysiłek włożony w zadanie nie zawsze jest równy efektom.

Ciekawe jak ludzie egzystowali wcześniej bez smartfonów? Pamiętam, że kiedyś było więcej przebywania z innymi, czekania…  Mam wrażenie, że straciliśmy umiejętność komunikowania się sami ze sobą. Bo nawet wtedy, gdy jest możliwość odpoczynku, zastanawiamy się, czym ten czas zapełnić. Zatraciliśmy umiejętność zwaną sztuką koncentracji, uważności. A taki stan jest bardzo potrzebny zarówno do regeneracji, jak i do obudzenia kreatywności. A co by się stało, gdyby tak po prostu popatrzeć przez okno, zapatrzeć się na drzewo czy chmurę?

Jeśli jednak czujesz strach lub poczucie winy, że nic nie robisz, to poczytaj o  badaniach Marcusa Raichle’a, neurobiologa z Washington University, który skanując obszary mózgu studentów rozwiązujących zadania matematyczne oraz tych oddających się całkowitemu relaksowi, udowodnił, że mózg pracuje bardzo intensywnie również wtedy, gdy nic nie robimy. W czasie relaksu uruchamiane są zupełnie inne partie mózgu niż przy myśleniu zadaniowym. Wyłączają się one za każdym razem, gdy wracamy do trybu zadaniowego.

Efektywny odpoczynek to efektywny mózg

Japońscy uczeni pod przewodnictwem Hikaru Takeuchiego badali szybkość myślenia i tworzenia niekonwencjonalnych rozwiązań. Również i tutaj, przy wykorzystaniu rezonansu magnetycznego, okazało się, że najbardziej kreatywne pomysły pojawiają się u osób wypoczętych. Mózg w stanie odpoczynku uruchamia sieć tak zwanego trybu domyślnego, który przetwarza zarówno nowe, jak i stare informacje jednocześnie, co jest niemożliwe, gdy jesteśmy przemęczeni.

A może sami zauważyliście, że najlepsze pomysły przychodzą po relaksującym weekendzie albo na spacerze, albo w czasie obserwacji czegoś w ciszy czy też tuż po dobrze przespanej nocy.

Spróbuj czasem zwolnić, by dać szansę kreatywności na przebudzenie się. Możesz w tym czasie oddać się na przykład pisaniu, co również ma zbawienny wpływ na nasz stan umysłowo-emocjonalny. A o tym w artykule Zapisywanie swoich myśli – sposób na odnalezienie wewnętrznej równowagi.

Co to znaczy efektywnie odpoczywać?

Czym wyróżnia się efektywny odpoczynek? Aby odpoczynek przynosił nam korzyści trzeba przede wszystkim dać sobie do niego prawo. Bez wyrzutów sumienia, bez „spiny”. Być może trzeba będzie ujarzmić wewnętrznego krytyka albo perfekcjonizm.

Co może Ci w tym pomóc? Poszukaj takiej formy odpoczynku, który jest zgodna z Twoją naturą. To nie musi być leżenie na kanapie i nic nierobienie. Aczkolwiek taka forma też jak najbardziej zalicza się do efektywnych form spędzania wolnego czasu.

Jeśli potrzebujesz wsparcia, przy pracy nad wewnętrznym krytykiem lub perfekcjonizmem, to napisz do mnie. Możemy nad tym popracować metodą coachingową.

Efektywne formy odpoczynku

Jaką formę odpoczynku wybrać? Taką jaką najbardziej lubisz. Może to być aktywna forma spędzenia czasu, jak spacer, jazda na rowerze, czy też spotkanie ze znajomymi, malowanie czy majsterkowanie. To jest też czas na czerpanie przyjemności ze swojego hobby. Poszukaj takich aktywności, które dają Ci najwięcej przyjemności. Próbuj też nowych rzeczy. Osobiście szczególnie polecam jogę i medytację oraz ćwiczenia oddechowe.

A tutaj przydatne linki:

https://www.nationalgeographic.com/science/phenomena/2010/10/06/brain-default-mode/

https://blogs.scientificamerican.com/beautiful-minds/the-neuroscience-of-creativity-a-q-a-with-anna-abraham/

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zawartość artykułu

Ta strona korzysta z plików cookie, korzystając z niej zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji.