Jak osiągnąć życiowy balans

Młoda kobieta zawieszona w powierzy, próbuje osiągnąć balans łapiąc równowagę Jest uniesiona nad trawą około 1 metr Mimo trudności uśmiecha się. Ma czarno niebieskie oczy. Na drugim planie wdać drzewo i wysoki ceglany mur.

Czy da się osiągnąć życiowy balans?


Chociaż nowe technologie i rozwiązania mają ułatwiać nam życie i pracę, każdy z nas ma czasami wrażenie, że jego doba jest za krótka. Powinna trwać przynajmniej dwa razy tyle, żebyśmy zdążyli pogodzić pracę zawodową z obowiązkami domowymi, a gdzieś pomiędzy wcisnąć jeszcze odpoczynek i czas na rozwijanie pasji. Codziennie stawiamy przed sobą wiele zadań i chcemy zrealizować je wszystkie, jednak czy zawsze jest to możliwe?


Życiowy balans — co to właściwie jest?


Chyba każdy z nas zadaje sobie czasami to pytanie. Czym właściwie jest ten mityczny życiowy balans, do osiągnięcia którego wszyscy dążymy?
Pierwsze skojarzenie to zapewne work-life balance, czyli umiejętność zachowania równowagi pomiędzy czasem przeznaczonym na pracę, a tym spędzonym w domu, czy też poświęconym sobie, swoim pasjom i rodzinie. W rzeczywistości każdy z nas ma inne wyobrażenie o życiowym balansie, jak i zupełnie inne potrzeby w tym kontekście. Grunt to takie zarządzanie sobą w czasie, aby wystarczyło go na wszystko — zarówno obowiązki, jak i przyjemności, w tym odpoczynek, bez którego nasz organizm po pewnym czasie nie będzie w stanie poprawnie funkcjonować.


Jak żyć bez balansu życiowego?


Wyobraź sobie taką sytuację (a może wystarczy, że ją sobie przypomnisz?): w pracy gorący okres, jednocześnie sezon chorobowy — część osób wzięła zwolnienie, więc pozostali pracują za dwóch. Szef pyta, czy weźmiesz kolejny projekt do domu, albo zostaniesz po godzinach. W takiej sytuacji ciężko mu odmówić. W domu dwójka dzieci łaknących uwagi. Trzeba przygotować dla nich obiad, pomóc w pracy domowej i zawieźć na basen. Nagle telefon: teściowie wpadną na kawkę, przecież jesteś w domu, więc musisz ich odpowiednio ugościć. Jedną ręką ścierasz kurze, drugą myjesz podłogę; przydałaby się trzecia, żeby dokończyć dodatkowy projekt z pracy…
W ten sposób prędzej czy później Twój organizm odmówi posłuszeństwa i albo dołączysz do grona współpracowników na zwolnieniu lekarskim, albo (no bo jak to tak! W takiej chwili chorować?!) przemęczysz się przez następne dni, a może i tygodnie, wykonując kolejne obowiązki w pracy i domu.


Czy osiągnięcie życiowej równowagi jest możliwe?


Problem z work-life balance jest taki, że do jego osiągnięcia potrzebujesz kilku elementów. Umiejętności planowania i wyznaczania priorytetów są ważne, ale to dopiero początek. Musisz też mieć świadomość, ile czasu potrzebujesz na każde ze swoich codziennych zadań, bardzo dobrze znać swój organizm oraz umieć odmawiać i odpuszczać.
Wypełnienie swojego grafiku zadaniami i realizacja ich kosztem życia osobistego, rodziny i czasu na relaks to nie sztuka. Sztuką jest rozplanować zadania tak, aby wykonać je w wyznaczonym czasie oraz zrezygnowanie z tych, których nie jesteś w stanie zrealizować.


Jak osiągnąć życiowy balans?


Po pierwsze,
ćwicz asertywność. Odmów szefowi, jeśli wiesz, że zostanie po godzinach lub zabranie do domu kolejnego projektu w jakiś sposób Cię nadwyręży. Powiedz gościom, że nie możesz ich dziś przyjąć, bo masz inne obowiązki. Nikt rozsądny się o to nie obrazi.

Po drugie,
postaraj się planować wszystkie zadania tak, aby zawsze został Ci zapas czasu. Jeśli zdarzy się jakaś awaryjna sytuacja, będziesz w stanie ją opanować. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wolny czas przeznacz na odpoczynek lub swoje zainteresowania.

Po trzecie,
naucz się wyznaczać priorytety. Najważniejsze zadania wykonuj zawsze w pierwszej kolejności, aby na pewno nie zabrakło Ci na nie czasu. Rzeczy, które zajmują maksymalnie kilka minut, załatwiaj w przerwach pomiędzy dłuższymi zadaniami.

A przede wszystkim uświadom sobie, że Twój czas wolny i odpoczynek są równie ważne, jak praca i obowiązki domowe. Jeśli potrzebujesz zwolnić obroty, po prostu to zrób — w innym wypadku pracę ponad siły prędzej czy później przypłacisz zdrowiem.

Przeczytaj także tekst o asertywności: „Asertywna odmowa a nadmiar obowiązków” oraz „Jak zarządzać swoim czasem.” Natomiast o zbawiennym wpływie odpoczynku na ludzki organizm i sposób myślenia znajdziesz tutaj: Jak efektywnie odpoczywać.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona korzysta z plików cookie, korzystając z niej zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji.